«علم بندی»؛ یادآور رسیدن کاروان سیدالشهدا به کربلا
خبرگزاری شبستان: همزمان با سوم ماه محرم و یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(علیه السلام) به کربلا و برافراشته شدن علم این امام، مراسم علم بندی در منطقه آذربایجان بویژه در شهر مراغه برگزار می شود.

نتیجه تصویری برای علم بندی مراغه

آئين‌ های عزاداری ماه محرم همه ساله در سراسر ايران با شور و شوق خاصی برگزار می ‌شود که اين آئين‌ها به فراخور فرهنگ و شيوه‌ های مرسوم هر منطقه و استان متفاوت است.

 

آداب و رسوم حاکم بر عزاداری‌ های مذهبی سالار شهیدان در آذربایجان شرقی، یکی از دیدنی ترین و سنتی ترین مراسم‌ بوده و برخی مراسم های برگزار شده در این استان در ایام محرم با وجود سابقه طولانی، در کل کشور نیز بی نظیر است.

 

چند روز مانده به ایام محرم می توان رنگ و بوی آن را در تمامی کوچه ها و محلات شهرها و روستاهای استان احساس کرد. آمدن محرم را می توان از لباس های سیاهی که شهروندان بر تن کرده  و پرچم های عزایی که در کوچه و بازار نصب می کنند به خوبی دید.

 

برخی از سنت های مردم آذربایجان، پیش از آغاز محرم و برخی از این آداب در طول ماه محرم برگزار می شود. یکی از این آداب عزاداری، «عَلَم بندی» است.نتیجه تصویری برای علم بندی مراغه

 

مراسم ویژه سوم ماه محرم

مراسم سوگواری علم ‌بندی مختص شهر مراغه است که هر سال در سوم محرم در این شهرستان برگزار می ‌شود و به ‌عنوان یک اثر معنوی در فهرست میراث ‌فرهنگی کشور قرار گرفته که این شیوه عزاداری که همه ساله با شکوه بسیار و حضور گسترده مردم برگزار می ‌شود، با گذشت زمان‌ های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است.

 

همزمان با سوم ماه محرم و یادآوری رسیدن کاروان امام حسین(علیه السلام) به کربلا و برافراشته شدن علم این امام، آیین علم بندی در مراغه آغاز می ‌شود و هر یک از محلات شهرستان مانند محله چهل پا، بیرون قلعه و محله شجاع الدوله در این روز، یک علم را آذین بسته و در میان میدان آن محله افراشته می‌کنند.

نمادی از علم حضرت عباس(علیه السلام)

علم میدان دروازه که از قدمت و شهرت بیشتری در میان علم‌های این شهرستان برخوردار است با بیش از ۴۰ متر ارتفاع در این روز با پارچه ‌های رنگی آذین شده و در این محله افراشته می ‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان به این محل آمده و نذورات و قربانی ‌های خود را در پای علم انجام داده و میان مردم تقسیم می ‌کنند.

 

در طول ایام محرم هر روز صبح و بعد از ظهر در کنار علم گردانی، تکیه‌ ای نیز برپا شده و دسته‌ جات عزاداری با حضور در آنها به سوگواری سالار شهیدان مشغول می‌ شوند و علم میدان تاریخی دروازه مراغه در روز سوم محرم با یا حسین گویی مردم بلند شده و تا پایان صفر باقی می‌ ماند که نمادی از علم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) در کربلا است.

 

نشان استقامت و پیروزی شیعه

علم از لوله‌های بلندی در قطرهای مختلف تشکیل شده که ارتفاع برخی از آن‌ها به 45 متر می رسد. مردم با برافراشتن علم که به عنوان پرچم سربلندی و پیروزی حق بر باطل است، بزرگترین و عمیق‌ ترین مظهر نهضت عاشورا از زمان صفویه تاکنون را حفظ کرده‌اند.

 

پیش از برپایی علم اقشار مختلف مردم که نذر و حاجتی دارند برای برآورده شدن آن روسری، پارچه و شال به علم می ‌بندند به طوری که تمام طول علم با پارچه ‌های رنگارنگ پوشیده می‌ شود.

 

برپایی علم‌ های کوچک توسط مردم و علم‌های بلند توسط جرثقیل انجام می‌ شود و مردم با سردادن یاحسین (علیه السلام) و یاابوالفضل (علیه السلام) از خدا مدد خواسته و خواهان برآورده شدن نذر و نیاز خود می‌ شوند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 19 مهر 1395برچسب:, | 12:44 | نويسنده : شهروند مراغه ای |